Виховні заходи


21 лютого-
ДЕНЬ РІДНОЇ
МОВИ
ФОТОКВЕСТ


Фотоквест
до Міжнародного дня  рідної мови

1. За допомогою підручних засобів викладіть слово “МОВА” та зробіть фото з ним.

2. Сфотографуйте очі, які  люблять рідну мову.

3. Сфотографувати друга (подругу) з підручником української мови.

4. Найцікавіша подія дня. Зробити фото.

5. Зробити фото зі своїм учителем української мови та літератури.

6. Сфотографуйте те, що мовчить, але багатьох людей вчить.

7. Напишіть вислів про мову, його автора та зробіть фото.

8. Сфотографуйте найбільш уживану літеру в українській мові.

9. Сфотографувати, як ви чи хтось із ваших знайомих читає книгу.

10. Сфотографуйте найрідше вживану літеру в українській мові.

11. Придумайте  нове слово. Сфотографуйте його.

12. Слово  “МОВА” викликає в мене такі емоції…  Зробіть фото.
























Літературно-музична композиція, присвячена Дню народження Тараса Шевченка 
Мета: 1.Поглибити знання учнів про життя видатного сина українського народу - Т.Г.Шевченка.2. Розвивати  творчі здібності учнів, спонукати їх до власної творчості;3. Виховувати любов і повагу до традицій нашого народу, патріотизм.
Хід свята
Ведучий.                 Щовесни, коли тануть сніги
                                 І на рясті засяє веселка,
                                 Повні сил і живої снаги
                                 Ми вшановуєм
                                 Пам'ять Шевченка!

(Учні виконують пісню)
І куплет.              Вже весна прекрасна радість посилає,
                             а береза щасно Їй допомагає.
                             На деревах бруньки наливає соком,
                             підіймає сонце на небі високо.
ІІ куплет.                      Підсніжнику білий,  піднімай голівку,
                                      Набирай же сили  у росточок-стрілку.
                                      Вітерець-морозко, не лети духмяний.
                                      Хай розквітне вчасно первоцвіт весняний.
ІІІ куплет.            Білосніжку, брате, квітонька раненька,
                            Вже крокує свято кобзаря Шевченка.
                            Набирай же сили та рости завзято,
                            Бо надходить миле українське свято.
IV куплет.                     Ми нарвем квіточок й за нашим звичаєм
                                      Сплетемо віночок, портрет заквітчаєм.
                                      Тоді заспіваєм на повнії груди,
                                      Нехай люди знають, що Шевченка любим.

Ведучий.        Кобзарем його ми звемо
                   Так від роду і до роду.
                   Кожен вірш свій і поему
                   Він присвячував народу.

Ведучий.                 Чисту матір і дитину
                            Він прославив серцем чистим.
                            Всю осяв Україну
                            Поглядом він променистим.

Ведучий.        Ось чому в сім’ї великій,
                        У цвіту садів прекрасних
                        Буде жити він навіки,
                        Як безсмертний наш сучасник.
Ведучий.           Чий портрет у кожній хаті
                            І у бідній і в багатій
                            Прикрашений рушниками,
                            Вишитий руками мами?

Всі.                Портрет Шевченка!

Ведучий .            За що ж люди так шанують
                            І люблять поета?
                            День народження святкують,
                            Як найбільше свято?

Ведучий.        Бо нещастя свого люду
                        Ніс в душі Тарас,
                        Сіяв добре, мудре, вічне
                        Поет серед нас.

Ведучий.                  Чому гіркі людські болі
                                 Гостро відчував?

Ведучий.        Бо таку вразливу душу
                        Господь йому дав.
                        Бо з дитинства не знав волі,
                        Кріпаком зростав.

Ведучий.                 Був цей хлопець кмітливий,
                            Чесний і справедливий.
                            Любив дуже читати,
                            А ще більше малювати,
                            А ще любив малий Тарас
                            Вечірні зорі рахувати.

Дитячі роки Тараса Шевченка

Сценка «Тарас з мамою»
(На фоні тихої мелодії «Зоре моя вечірняя» звучить розмова Тараса з мамою.)
Тарас.        Мамо,  чому так багато зірок на небі?
Мама.        Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка поки людина не помре. А як помре – свічка гасне, зіронька падає. Бачив?
Тарас.        Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки великі, ясні, а другі ледь-ледь видно?
Мати.         Бо, коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Тарас.        Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічка світила найяскравіше.
Мати.         Старайся, мій хлопчику.

(На фоні мелодії «зоре моя вечірняя» звучать слова матері.)
Мати.                  Як гірко, як нестерпно жаль,
                           Що долі нам нема з тобою.
                   Ми вбогі, змучені раби
                   Не знаєм радісної днини.
                   Нам вік доводиться терпіть,
                   Не розгинать своєї спини.
                   Промовиш слово – і нагай
                   Над головою люто свисне.
                   І так усюди – з краю в край –
Панує рабство ненависне.
Росте неправда на землі
згорьованій, сльозами злитій.
О, любі діточки малі,
Одні залишитесь на світі!
Ну хто замінить вам мене,
Рожеві квіти нещасливі,
Коли безжальна смерть зітне
Мене на довгій панській ниві?
(Під музику йде.)

Ведучий.        Рано вмерла його мати,
                       Лишивсь сиротою,
                       Не міг раду собі дати
                       З горем і журбою.

Ведучий.                 Були у Шевченка
                                Брати й сестри рідні.
                                Всі кріпаки, всі сироти,
                                Усі дуже бідні.

Ведучий.         Були сестричка Маруся,
                        Яринка та братик Микита.
                        Малим його забавляла
                        Найстарша Катерина.


Інсценівка оповідання С.Васильченка 

«Залізні стовпи»
Ведуча.      Невесела вечеря – зморений батько, зажурена мати, сестричка Катерина, брат.
Сусід.         Слава Ісусу Христу!
Всі.             Слава на віки!
Сусід.         Це тільки вечеряєте? Що так пізно?
Мати.         Та у нас клопіт, що й вечеря не вечеря: хлопець десь дівся,- зранку як пішов, то й досі немає. Бігали і до ставка, і до греблі, всі бур’яни обшукали,- як у воду впав!
Батько.       Догляділи!
Сусід.         Нічого, знайдеться. Може заснув десь у буряні. Проспиться, прийде…
Мати.         Ну й де б їй дітися, вражій дитині?
Ведуча.      Раптом чути:»Чумаки! Чумаки!»
Сестра.      А ось і наш волоцюга з’явився!
Брат.          Нарешті прийшов!
Мати.         Де ти був?
Батько.       Де тебе носило?
Мати.         Де ти волочився?
Батько.       Де ж ти був оце - питаю?
Тарас.        Був у полі та й заблудив.
Батько.       Бачили таке? Хто ж тебе привіз додому?
Тарас.        Чумаки.
Всі.             Хто?
Тарас.        Стрітився з чумаками, питають: «Куди ідеш-мандруєш?» а я кажу: «В Кирилівку!» а вони й кажуть: «Це ти йдеш в Моринці, а в Кирилівку треба назад іти. Сідай з нами, ми довеземо.» та й посадили мене на віз. І дали мені батіг волів поганяти.
Батько.       Бачили такого? Чумакувати надумав уже! І як воно згадало, що з Кирилівки.
Сусід.         Я ж казав, що знайдеться. Такий лобатий не пропаде.
Батько.       Ну, почумакував, тепер бери ложку та й сідай вечеряти.
Катерина.  Ну, чого тебе понесло в поле? Чого? Як мотає! Наче три дні не їв.
Мати.         Ви послухайте, що цей волоцюга вигадує, старий того не придумає збрехати, як воно. Каже, що ходив він туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо, і ворота, куди сонце заходить на ніч. Розповідає, ніби сам теє бачив. Ой, Тарасе, що з тебе буде?
Сусід.         Всі на кутку кажуть, що з вашого сина, мабуть, щось добряче вийде!
Батько.       Що вийде? Розбишака великий вийде – ось що! Ото чули про Кармелюка? А це другий буде такий.
Сусід.         Це той, що в панів віднімає та наділяє бідних?
Батько.       Так.
Ведучий.    Як же далі склалася доля Тараса?
Ведучий.        У пана Єнгельгардта
                            За козачка служив.
                            Не згинався перед паном –
                            Служив, як умів.
                            Скуштував на юнім тілі
                            Не раз батогів.
Ведучий.    Що ж любив Тарас робити, де любив бувати?
Ведучий.        В літній сад він вечорами
                   Ходив малювати.

Учні виконують пісню «Садок вишневий коло хати.
Ведуча.      Чи довіку залишився
                   Тарас кріпаком?
                   Чи усе-таки звільнився
                   Від своїх оков?

Ведучий.        О, довіку вдячний
                   Був Тарас Шевченко,
                   Що в саду Петербурзькім
                   Стрів його Сошенко.
                   Сошенко й Григорович
                   У розумнім колі
                   Вирвали талант вкраїнський
                   З тяжкої неволі.

Ведучий.    А звільнившись від кріпацтва
                   Чи став він щасливим?

Ведучий.        Не жилось йому спокійно
                   На білому світі:
                   Всю неправду, всі нещастя,
                   Що душили груди
                   Виливав він на папері
                   Піснею між люди.

Ведучий.        Серце мліло
                   Від горя людського
                   Й викресало гордо й сміливо
                   Тарасове слово.

Ведучий.        А вже цар
                   Та пані прелюті
                   Налякались того слова,
                   Бо люди розкуті
                   Підуть волю здобувати,
                   Кайдани ломати,
                   Із неволі
                   Народ визволяти.

Ведучий.        Тому й засудили
                   Судом хижим
                   Судді-недоріки
                   І на каторгу заслали
                   Мало не на віки.

Ведучий.       
                   Десять літ пробув Шевченко
                   На солдатській службі.
                   Із казахами в їх краю
                   жив у щирій дружбі.

Ведучий.       
                    Повернувсь Тарас з неволі
                   Вже хворим додому.
                   Але пісню, але думу
                   Не забув складати.
                   Як страждала-горювала
                   Україна-мати.
Учні співають пісню «Зацвіла в долині»

Ведучий.  
                    Всі ви вчили і читали
                   Твори Кобзаря,
                   Як ви їх запам’ятали
                   Перевірю я.

Вікторина
 1.     Чи знаєте ви твори Кобзаря?   Закінчи рядочок.
1)    Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!..
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до … (води).

2)    Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце … (зустрічає).

3)    Не називаю її раєм
Тії хатиночки у … (гаї).

4)    Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона … (калина).

5)    На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина … (годувать).


6)    Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, …(дівчата).

7)    В лиху годину
Якось недавно довелось
Мені заїхати в … (Україну).
                           
2.     Який рядок зайвий?
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
    Тече вода з-під явора,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.

Учень.       
 У нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі.
Він дуже рідний і мені,
І татові, і мамі.
Він стереже і хату,  й нас,
Він знає наші болі.
Я добре знаю – це Тарас,
Що мучився в неволі.
Такий ріднесенький  -  дивись
Він мов говорить з нами,
Він на портреті мов живий,
Ось -  ось і вийде з рами.

Учень.       
                   Тарасе, наш Кобзарю, всюди
                   Приходиш нині ти, як свій,
                   Тебе вітають щиро люди
                   На всій Україні моїй.

Учень.       
 Я, маленька українка,
Вісім років маю,
Про Тараса Шевченка
Вже багато знаю
Він дитя з-під стріхи,
Він в подертій свиті.
Він здобув нам славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре не загине
Наш Тарас Шевченко –
     Сонце України.



Сценарій  святкової лінійки
Дитина:
 Ми малі, та всі ми друзі,
Ми одна родина.
А найбільша наша мати –
Рідна Україна.
Є багато пташок голосних
Любі-милі нам співи пташині.
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідній країні.
Є багато країн на землі,
В них – озера, ріки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.

Відеоролік « Є одна країна».
Ведуча:            В історії кожного народу, серед її великих творців є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом для українського народу є Тарас Шевченко. Справедливо, що Великого Кобзаря вважають народним пророком. Адже не одне покоління українців формує свої світогляди на його творах. Славетний Кобзар хотів бачити Україну вільною і незалежною, хотів справедливості та добробуту для нащадків, прагнув, щоб Україна була визнана усіма державами світу як могутня Європейська держава.

Дитина:
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
 З картини, що там на стіні.
 Читає пісні його залюбки ненька,
 Розказував батько мені:

Дитина:
Як вівці він пас — ще малий був хлопчина,
 А виріс — великий дав дар:
 Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
 Цю книгу, що зветься "Кобзар".
Ведучий: А зараз до вашої уваги флеш-моб від колективу КЗ «Великознам’янська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3»
Флеш-моб      «Сторінками  Кобзаря»
Дитина:
Як книгу святу берегли ми завзято,
 З собою забрали у світ,
 Як слово Тараса завжди зберігати,
 Великий усім заповіт.

Дитина:
Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
 То може й мені ще не раз
 З картини ласкаво всміхнеться Шевченко,
 Наш Батько, великий Тарас.

Ведуча:  І цього року в нашій школі  будуть проходити  урочисті події вшанування пам’яті славного сина України Тараса Григоровича Шевченка. Ці події приурочені до 205-річчя від дня народження Т.Г.Шевченка і 155-річчя від дня його перепоховання.
Ведуча:  Ми звертаємося до поета, який став для України заповітною думою, її безсмертною піснею. Тож нехай вогонь його душі запалить у ваших серцях іскру віри, надії, любові до рідної землі, свого народу.
Дитина.
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику Руїну…
Свою Україну любіть,
Любіть її во время люте, -
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть!

Ведуча:  Вшануємо пам’ять поета хвилиною мовчання.

 Ведуча:  Шевченківські дні будуть  проведені за наступним планом:
План проведення тижня ТИЖДЕНЬ ШЕВЧЕНКІВСЬКИХ ДНІВ
ПОНЕДІЛОК   11 березня
1.        Відкриття тижня Шевченківських днів. Урочиста лінійка «Тобі, Тарасе, шану складаємо» ( 1-11 класи)
2.        Флеш-моб « Сторінками  Кобзаря»
3.        Конкурс малюнків «Шевченкові твори очима дітей» ( 1-11 класи)

ВІВТОРОК    12 березня
1.        Літературно-музична композиція «Доля Кобзаря» ( 1-11 класи)
2.        Книжково – ілюстративна виставка «Уклін тобі, Тарасе!»

СЕРЕДА     13 березня
1.        Конкурс на кращого читця  «Поезії Т.Г.Шевченка торкнулися моєї душі» ( від кожного класу мінімум  по 2 учасники, щоб вірші не повторювалися, дізнавайтеся у відповідального) ( 3-11 класи)

ЧЕТВЕР   14 березня
1.        Інтелектуальна гра « Україна і Т.Г. Шевченко» ( 6-8 класи)

П’ЯТНИЦЯ     15 березня
1.        Підбиття підсумків проведення Шевченківського тижня (1-11 класи)

Ведуча:  Метою цих заходів є збагатити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; нагадати  про внесок Великого Кобзаря до скарбниці української літератури; зацікавити  творчістю Т.Г.Шевченка; формувати  любов до поетичного слова; виховувати пошану до героїчного минулого, любов до свого народу.


Дитина: Провіснику волі,
Великий титане!
Справдились думи твої.
Приймай же данину
Любові і шани
Од вольних синів
Нової сім’ї.
Покоління поколінню
Про тебе розкаже,
І твоя , Кобзарю, слава
Не вмре, не поляже!



Ведуча:  Тиждень присвячений Т.Г. Шевченку оголошується відкритим.
Уся додаткова  інформація буде на дошці оголошень. Дякуємо за увагу.






       Сценарій до Дня української 
              писемності та мови 
         "Свято української мови"

Для учнів старшого шкільного віку.

Презентація  - 9 listopada

Презентація  - 9 листопада День писемності
Слайд 1.
Ведучий
Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Ведуча
Мова моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену –
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану
Не з словників насмикану
Ведучий
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси накована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людським намокнута,
З кров’ю моєю змішана,
І аж до скону захищена.

Слайд 2.
Ведуча
6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця".

Слайд 3.
Ведучий
Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова. Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів праслов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньоруської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдавніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у красному письменстві різних часів.
Ведучий
Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Слайд 4.
Ведуча
Перші спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

Слайд 5.
Ведучий
Костянтин Філософ (Кирило) і його брат Мефодій походили із Солуня  (сучасні Солоніки). За тих часів людність у цьому місці складалася наполовину з греків, наполовину з слов’ян. Грекинею була мати братів, а батько – болгарином. Тому брати з дитинства добре знали як грецьку так і мову солунських слов’ян. Костянтин (Кирило) (827 – 14 лютого 896 р.), здобувши освіту в Константинополі, знав східні мови, латинську, арабську і староєврейську, був талановитим філологом, працював бібліотекарем у патріаршій бібліотеці, викладав філософію у вищій константинопольській школі. Мефодій (815 – 6 квітня 885 р.) був управителем однієї слов’янської провінції у Візантії, а згодом став помічником Костянтина в місіонерській, літературній і освітній діяльності.
У 862 році візантійський  імператор Михайло і патріарх Фотій послали Костянтина і Мефодія в Моравію, де вони на прохання місцевого князя Ростислава повинні були вести церковну службу слов’янською мовою, що мала бути протиставлена латинській мові німецьких місіонерів.
– Адже ви обоє солуняни, – сказав Михайло, а солуняни всі говорять по – слов’янськи. Я знаю, – додав він, звертаючись до Костянтина, – ти часто хворієш. Але треба, щоб саме ти вирушив до Моравії. Відповідь Костянтина знаходимо у "Житіях Кирила і Мефодія".
Немічний я тілом і хворий. Але з радістю піду в Моравську землю, якщо мають вони абетку своєї мови. Бо просвіщати народ без письмен його мови однаково, що писати на воді!
За свідченням джерел Костянтин перед від’їздом до Моравії розробив слов’янську азбуку. А вже 863 року Кирило і Мефодій привезли до Велеграфа слов’янську абетку на 3-4 богослужебні книги, перекладені на слов’янську  мову. У посланні папи Іоанна VIII до моравського князя Святополка  (880 р.)  Костянтина названо "творцем слов’янського письма".

Слайд 6.
Ведуча
Існує два різновиди старослов’янських писемних знаків: кирилиця (на честь першовчителя слов’ян ) і глаголиця .

Кириличний алфавіт з XI ст. широко застосовується в історичній та світській літературі східних слов’ян. Від давньоруського періоду його успадкували всі три східнослов’янські народи: російський, український і білоруський.

Слайд 7.
В історії кириличного письма розрізняють три періоди: устав, півустав і скоропис. У середині XVI ст. у східних слов’ян виникає друкарство, друкований алфавіт створений з деякими змінами, на основі півуставного письма. Перша датована книга під назвою "Апостол" надрукована в Москві в 1564 р., в Україні – у Львові – 1574 р. Іваном Федоровим. У 1708 р. старий друкарський алфавіт зазнав реформ. Петро I ввів нову систему знаків – гражданку. З нього усунені деякі зайві літери. Писемність звільнилася від складної системи знаків наголосу.
Ведуча
Слайд 8.
У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством. "Повість минулих літ" називає книги "ріками, які наповнюють всесвіт мудрістю незмірної глибини". "Якщо старанно пошукати в книгах мудрості, – зазначав літописець, – то знайдеш користь душі своїй".

Ведучий: Україна та її культура святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак шлахетсько-панських і своїх панів.

(Звучить пісня "Реве та стогне Дніпр широкий". На сцені 12 дівчат в українському вбранні. Кожна із них зачитує одну із дат в скорботному календарі української мови, після чого повертається і йде в глибину сцени)
Слайд  9.
§  1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.

Слайд 10.
§  1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

Слайд 11.
§  1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

Слайд 12.
§  1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.

Слайд 13.
§  1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

Слайд 14.
§  1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.

Слайд 15.
§  1884 р. – закрито всі українські театри.

Слайд 16.
§  1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою , "могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и безопасности Российской империи".

Слайд 17.
§  1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.

Слайд 18.
§  1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов?язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.

Слайд 19.
§  1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.

Слайд 20.
§  1989 р. – видано постанову яка закріплювала в Україні  російську мову  як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.

(Музика замовкає. Із глибини сцени виходить дівчина із запаленою свічкою, читає "Молитву" О. Кониський.  Дівчата стоять обличчям до глядачів. У кожної в руках горить свічка).
Молитва за Україну
Боже великий, єдиний,
Нам Україну храни,
Волі і світу промінням
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, усiх, просвіти,
В чистій любові до краю,
Ти нас, Боже, зрости.
Молимось, Боже єдиний,
Нам Україну храни,
Всі свої ласки-щедроти
Ти на люд наш зверни.
Дай йому волю, дай йому долю,
Дай доброго світу,
Щастя дай, Боже, народу
І многая, многая літа.

Слайд 22.
Ведуча
Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці ХVШ століття з виходом у 1798 році першого видання "Енеїди" Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
Так Котляревський у щасливий час
Вкраїнським словом розпочав співати,
І спів той виглядав на жарт не раз,
Та був у нім завдаток сил багатий.
І огник, ним засвічений, не згас,
А розгорівсь, щоб всіх нас огрівати.

Слайд 23.
Ведучий
Т.Г.Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув її, і як ніхто, розкрив чудову, чарівну музику українського слова:
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
(Виконується поезія Т.Г.Шевченка – на вибір)
Ведучий
Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, "як проміння ясне" а могутнє, "як хвилі буйні". Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.
Слайд 24.
Читець
Я - УКРАЇНКА
Я - українка!
Горжуся  й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
У вірші складати.
Я - українка!
Живу в Україні,
На вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!

Слайд  25.
Ведуча
Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Ми будемо читати текст, кожне слово якого починається з літери "Б". "Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла".
Ведучий
"Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур’я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого".
Ведуча
Боже! Бачиш – боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько – батька. Боже! Біль безжалісний! Боже, буде багата будуччина Батьківщини? Буде!".

Слайд 26.
Ведучий
А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській мові "хенд" – це просто рука і нічого більше, а у нас: ручка, ручечка, рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова "мама" – неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.
Ой яка чудова українська мова!
Де береться це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак,
І така розкішна і гнучка, як мрія...
Є в ній хурделиця, віхола,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата
Та звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.

Слайд 27.
Ведучий
Ось і підходить до кінця наше свято української писемності та української мови. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків.
Ведуча
Людині визначено Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.


 

    •  Вікторина-змагання "Будь обережним з вогнем".
      Місячник знань пожежної безпеки на тему: «З вогнем не жартуй!»
      Мета вікторини-змагання:  
      закріпити знання учнів з питань пожежної безпеки; сформувати  навички  правильних  дій  при  пожежі; навчитися  швидко  оцінювати  небезпечні  ситуації; приймати  оптимальне  рішення  щодо  їх  подолання;; активізувати  пізнавальну  та  творчу  діяльність  школярів;  виховувати  бережне  відношення  до  свого  здоров'я.
      Обладнання : 
      картинки та пам’ятки з безпечного поводження у громадських та житлових приміщеннях; знаки пожежної безпеки; пам' ятки  прийомів пожежегасіння;  столи для журі  та  команд, індивідуальні  картки  для  команд,  дошка,  презентація «Дотримуйся правил поведінки з вогнем!» відео «Наслідки пожежі в школі» ,тазики  з  водою  для  практичної  частини.
      Учасники: команди по 5 чоловік. 
      А .Повідомлення  теми  та  мети  вікторини.
      Діти, я отримала загрозливого листа, але не знаю, хто його написав. Може ви здогадались?
      «Якщо ви не відгадаєте мої загадки, то я спалю всі школи і всі будинки. А загадки мої такі:  
      1. Хто я такий?  
      2. Де я ховаюся?
      3. Як мене перемогти?
      Підпис: злий В.»
      Відгадати, хто такий злий В., вам  допоможе  цей  ребус . Відгадайте  його . (Це злий Вогонь).  Друга загадка – де він ховається?     (Сірники, загапальнички, новорічні хлопавки, свічки, бенгальський вогонь, вогонь у печі і т.д.). 
      А  як   перемогти злий Вогонь, не дати йому вирватися на волю ? Це  проблема, яку  треба  розв'язати.
      «Довідкове   бюро»  інформує :
      «Кожні  5 секунд  на  планеті виникає пожежа.   
      Кожний 5-й, що загинув  на пожежі, - дитина. 
      80 % пожеж  виникає  через  дитячі  пустощі»     . 
      Так, сьогодні  дуже  гостро  встає  проблема  знання  та   дотримання  правил  пожежної  безпеки, збереження  свого  життя.
            Тому сьогодні  ми проводимо  вікторину - змагання « Будь  обережним з вогнем »  
      СЛОВНИК: МНС- міністерство   надзвичайних  ситуацій. Це  люди, які  допомагають при  пожежах, вибухах, повенях, катастрофах. 
      Б .Основна теоретична частина.
      Перевіримо як ви знаєте правила пожежної безпеки, дотримуваєтесь  їх, чи вдасться нам перемагти вогонь.
      Змагаються  3 команди-групи.   
      Представлення  команд. 
       1 команда  « Рятівники».          
      Наш  девіз: 
      Відважним  будь, часу не гай, 
      Тому, хто в біді -допомагай.
      2 команда  « Пожежники».               
      Наш  девіз:
      Завжди в житті, і день за днем
      Будь обережним ти з вогнем.
      3  команда – « МНС».           
      Наш   девіз:
      МНС завжди на варті: стихійні лиха – це не жарти.
      З води і вогню вас команда врятує, 
      І вдень, і вночі людський спокій чатує.
      В групі-команді по  5  учнів: є  капітан (спікер) команди, який  організує  роботу  групи, є  секретар. Він  пише  відповіді розбірливо, грамотно, коротко; інші  учні – доповідачі, які  усно  відповідають  на  питання. Я  буду  ведучою-інструктором.                                             Якщо  щось  не  зрозуміли, звертайтеся  за  допомогою.
      ПАМ`ЯТКА  роботи  групи :
      1 Повага  до  кожного.      
      2  Дружба  у  співпраці.
      3  Комунікативність, ввічливість.    
      4  Правило  активного  слухання- не  перебивайте  один  одного.  
      5  Уважно  слухайте  мене.
       І тур   ВПРАВА  « МІКРОФОН ».
         Зараз  я  задаю  вам  питання, на які  ви  даєте відповідь.  Відповідаємо по черзі,  за правильну повну  відповідь- 5 балів. Починаймо.
      1. За  яким номером  телефону  потрібно  звертатися  у випадку виникнення пожежі? (101).
      2. Чому не можна гасити пожежу на електроприладах водою? (буде замикання або пораження струмом).
      3. Що слід зробити, якщо в квартирі чути запах газу? (104).
      4. Що може статися через витік газу? ( Вибух ).
      5. Чи  можна  вибивати  вікна  при  пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, яке прискорює горіння).
      6.  Чому у дитячих закладах двері  приміщень  відчиняються назовні? (Тому, що у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей).
      7.  Чому не  можна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
      8. На що необхідно лити воду під час гасіння :  на вогонь  чи на палаючий предмет? (На палаючий предмет).
      9. Що треба  робити, якщо під час перегляду телевізора  з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
      10. На  що можна  встановлювати  електропраску? (На металеву підставку)
      11. Головна вогнегасна речовина (Вода)
      12.  Де в задимлених  приміщеннях  потрібно  шукати  дітей? (У шафі, під ліжком,  під  столом).
      13.  Що потрібно зробити перед тим, як вийти з дому? (Все  вимкнути  з  мережі).
      ІІ тур « МОЗКОВИЙ  ШТУРМ ».
      У цьому турі командам дається завдання на картках. За правильно  виконане завдання – 5 балів.
      ВІДКРИВАЮТЬ  УЧНІ.
        1.  Які причини виникнення пожеж у побуті? (Залишені без догляду електронагрівальні прилади, перевантаження електромережі при одночасному вмиканні у розетку декількох електроприладів, куріння у постелі, ігри дітей з сірниками, пустощі з вогнем, нагрівання або кидання у вогонь аерозолів, вибухонебезпечних або невідомих предметів,ігри з запальничкми, петардами, хлопавками, бенгальськими  вогниками, не кидати одяг, іграшки біля запалених печей )
      2. Мати  наказує  донечці: «Сірники — погана забавка, яка  призводить до біди. Тому  не можна  тобі …» 
       гратися з сірниками, запалювати папір, тополиний пух, траву, переносити вогонь; 
       без догляду дорослих розпалювати багаття; 
       гратися біля гарячої плити; 
       за відсутності дорослих умикати побутові електронагрівальні прилади; 
       палити легкозаймисті речовини; 
       умикати або запалювати газову плиту; 
      залишати в лісі чи на лузі тліючу ватру. Навіть найменша жаринка може спричи-нитися до великої лісової пожежі. Тоді заплачуть і загинуть квіти, дерева та всі мешканці лісу. 
      3. Чого  не  слід  робити  на  випадок  пожежі ?
      Боротися з вогнем самостійно, не викликаючи пожежників ;
      Намагатися вийти через сходи або задимлений коридор ;
      Спускатися  по   водостічних  трубах  і  стояках ;
      Вистрибувати  з  вікон  чи  балкона;
      Забувати , що перший  ворог – це  дим.
      При сильному  задимленні  сусіднього  приміщення  не рекомендується  відкривати  двері .
      ІІІ  тур «ТЕСТУВАННЯ ».
             Командам пропонуються питання про порядок дій людини, яка опинилася у небезпечній ситуації і три варіанта відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 5 балів.
      Вихователь  роздає командам по 1 картці із запитаннями. Команди відмічають правильні відповіді і повертають картки  журі.
      1 команда.  
      1.     Якщо виникне пожежа, як ви будете діяти?
      а) зателефоную по 101;
      б) покличу на допомогу сусіда;
      в) втечу, нікому нічого не сказавши.
      2.     Якщо кімната почала наповнюватися їдким димом, що ви будете робити?
      а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;
      б) буду просуватися до виходу;
      в) закрию рот і  ніс вологою ганчіркою і буду просуватися до виходу.
      3.     Загорілася електромережа , ваші дії?
      а) буду гасити її водою;
      б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;
      в) буду кликати на допомогу.
      2 команда.  
      1.   Що робити, якщо на вас загорівся одяг?
      а) буду бігати, зриваючи одяг;
      б) впаду, буду кататися, збиваючи полум’я;
      в) завернуся у ковдру.
      2.     Що треба  робити, якщо при приготуванні їжі загорілася олія на сковороді?
      а) ввимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;
      б) буду гасити водою;
      в) спробую винести сковороду до сміттєвого відра  і вилити туди олію.
      3.     Ви розпалюєте газову колонку або духовку газової плити. Сірник згас, а  ви  не  встигли запалити газ, що ви будете робити?
      а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;
      б) перекрию газ;
      в) перекрию газ та перевірю тягу.
      3 команда.   
      1.  Якими будуть ваші дії, якщо вас відрізало вогнем у квартирі на п’ятому поверсі?
      а) вологими рушниками  закрию щілини по периметру двері, скоротивши приток диму;
      б) відкрию вікно і покликаю на допомогу;
      в) зроблю мотузку з простирадл, прив’яжу до батареї опалення і стану спускатися;
      г) стану голосно кричати.
      2.   Що ви будете робити, якщо побачите, як на лісовій полянці горить минулорічна трава?
      а) пройду мимо;
      б) намагатимусь загасити вогонь, закидаючи його землею;
      в) повідомлю про пожежу дорослим
      3.     Ви побачили, що маленькі діти кидають у вогонь папір, аерозолі. Що ви будете робити?
      а) зупиню, роз’ясню, що це — небезпечно;
      б) пройду мимо;
      в) намагатимусь звернути увагу дітей на інші більш  безпечні заняття.
      IV тур  «РОБОТА  З  МАЛЮНКАМИ.  ЗАХИСТИ  МАЛЮНОК ».
      Командам пропонуються картки з малюнками, на кожному з з  яких зображені  2  небезпечні ситуації   і містяться  2 фрази    з пожежної безпеки, які слід закінчити.
       За правильні відповіді нараховується 5 балів, за неточні відповіді-3 бали, за неправильні — 0 балів. Враховується також і швидкість виконання завдання.  
      Відповіді: (слова, якими  можуть  бути доповнені фрази) 
      1.     … не  можна  зберігати  відкритими;
      2.     … витягувати  гаряче  вугілля  з  печі;
      3.     … залишати  увімкнутий  телевізор  без  догляду ;
      4.     … ігра  з  сірниками ;
      5.     … підпалювати  в  лісі  суху  траву  та  речі ,що  швидко  загораються ;
      .6.     …заборонено.
      V тур «ВИЯВЛЕННЯ ДЖЕРЕЛ НЕБЕЗПЕКИ».
           У цьому турі командам  даю  однакові малюнки, тема  «Дитина у кухні». Завдання команд — знайти максимум джерел можливої
       пожежі і травм для дитині.  Скільки команда знаходить джерел небезпеки — стільки балів і отримує.  Команда, яка перша і без помилок виконує завдання — отримує додаткові бали (кількість додаткових балів визначає журі). 
      Правильні відповіді: (Перелік небезпек, що зображені на малюнку)  
      1.     Маленька дитина сама на кухні в оточенні багатьох небезпек.
      2.     Хімічні засоби для прибирання легкодоступні.
      3.     З крану може литися дуже гаряча вода.
      4.    Дитина торкається рукою сковороду з гарячою їжею.
       5.    Ручка сковорідки розгорнута назовні від плити тощо…
      Стомилися ?  
                МУЗИЧНА   ХВИЛИНКА -   ВІДПОЧИНОК
                          Учні  співають  частівки :
      Діти, всім вам знати варто,
       Що з вогнем погані жарти,
       Будьте всюди обережні – 
       Вивчіть правила пожежні!
                  Якщо виникла пожежа, 
                  Всюди полум’я і дим,
                  Побіжіть до телефону
                   Та дзвоніть на „101”.
      Грались діти сірниками,
       Не послухалися мами.
       А тепер вони в лікарні
       Опіки лікують й травми.
                   Запальничка, діти, теж
                   Є причиною пожеж.
                   Пам’ятай, дитино, кожна:
                   З нею гратися не можна!
      Якщо  будеш  ти  в  поході,
      Завжди  другом  будь  природі.
      Від  пожежі  бережися
      Не  розводь  багаття  в  лісі.
                   Будь  уважним  в  школі , вдома -
                    Здавна  людям  всім  відомо.
                   Важно  полум’я  згасить,
                   Воно  знищить  все  умить.
      VI тур «КАПІТАНИ, КАПІТАНИ, ПОСМІХНІТЬСЯ».
      1. Завдання   на  логічне  мислення.
       Послухайте випадок і дайте оцінку  дівчинці. 
      - “Наталочка  схвильовано кричить у трубку телефону:     
      - Алло, пожежна охорона! Негайно приїздіть сюди. У нас пожежа!”        
      - Приїде  сюди  пожежна  машина ?
      - Практичне   завдання  ,,Викликай  пожежну,, Завдання капітанам:  У вас  вдома загорівся телевізор, вам  треба  викликати пожежну  команду  правильно, щоб приїхали до вашого  дому .
       Діти  набирають номер  101, називають  чітко свою  домашню  адресу, прізвище, їм'я  того, хто  дзвонить, що горить ..
       - Але запам’ятайте  одне дуже важливе правило: ”Даремно пожежників не тур-буй!”.
       Через пустуна, який навмисне  викличе  пожежників, може  згоріти  якийсь  бу-динок, бо  пожежники  не встигнуть туди  вчасно  приїхати.
       А зараз ми з вами проведемо гру слів. Ви маєте називати слова, які пов’язані з вогнем Але треба, щоб вони не повторювались із тими, що придумають інші. Почали! (1 хвилину звучить тиха музика). (Пожежа, пожежник, сірники, сирена, полум'я, гасити, рятувати, пожежний щит, вогнегасник...). 
      VIІ тур  «МАРАФОН  ЗАГАДОК».
      1.  Червона  корова  всю  солому  на  чорне   борошно  змолола. (Вогонь, попіл.)
      2.  Чим  вогонь  тушити  будем,  Якщо  воду  не здобудем? (Пісок, земля, цупка тканина) 
      3.  Маленька  зірка  відлетіла, Багато  лиха  наробила. (Іскра)
      4. Смілива людина, що бореться з вогнем? (Пожежник).
      5. Лишає  він  страшні  сліди, усе  він  пожирає,
           А як  даси  йому  води, відразу помирає. (Вогонь)
      6.  Дерев`яна  паличка  темну  голівку  має, темряву розганяє. (Сірник).
      VIІІ тур «ПРОДОВЖИ РЕЧЕННЯ».
      Незабаром  розпочинаються новорічні і різдвяні свята. Усім хочеться зустріти їх весело, без неприємностей. 
      У зв’язку з цим потрібно дотримуватися основних протипожежних вимог під час свят:  
      1- Встановлюйте ялинку на надійній, стійкій підставці, подалі від …( штор, гардин та інших предметів, які легко піддаються вогню. Не ставте її в проходах та біля виходу з помешкання, ;)
      2 .Не одягайте дітей в костюми…( з легкозаймистих матеріалів,)
      3 Не  купуйте  і  не  використовуйте…(піротехніку  )
      ПОРАДА « Виживання  в  диму ».
      Хто  хоче  стати   пожежником ?
      Вам  важно  навчитися  виживати  в  диму, для   цього  влітку , коли  купаєтеся, ниряйте  і  затримуйте  дихання.
      Можна  опустити  обличчя  в  воду  та  протриматися  в  такому  стані  секунд  10. Так  Ви  навчитися     виживати  в  диму.
      В. Заключна  частина.
      1.   Гра «ОЦЕ Я, ОЦЕ МИ, ОЦЕ ДРУЗІ  ВСІ  МОЇ »
      Вихователь: А  зараз  ми  пограємо  з  вами   в цікаву ігру,  перевіримо , чи ви не порушуєте правил пожежної безпеки. Увага! Я  називаю   рядки, а  ви доповнюєте словами: “Оце я, о це ми, оце друзі всі мої”, якщо  потрібно. Будьте  уважні.
      - Хто без дозволу із вас не вимикає в плитці газ?
      - Зараз гості всі почують, хто з електрикою пустує?
      - Якщо в полі хліб палає, хто пожежних викликає?
      - Розігрівсь  утюг  твій  дуже, що  робити  будеш ,
      - друже?  За  гаряче  не  хапай,  із  розетки  вимикай.
      - Хто  так  робить ?
      - Новий рік! Зійшлись хлоп'ята, щоб ялинку прикрашати. Хтось на гілку ставить свічку і вона починає палати. Хто це робить з вас, малята?
      - Хто почув, що пахне дим, викликає 101.
      Вихователь : Молодці, добре знаєте правила.   
      2.   ПІДСУМКИ
      Ми  пригадали  всі  правила  пожежної  безпеки, виконали
      всі  завдання вікторини. Перемогли  ми  з  вами  ВОГОНЬ 
      зберегли  всі  школи  та  будинки.


      Немає коментарів:

      Дописати коментар