Олімпіади, конкурси



Методичні рекомендації
щодо проведення І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури

Нормативним документом, що визначає структуру й технологію проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури, є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затверджене наказом МОН від 22.09. 2011 р. № 1099 22.09.2011 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 року за № 1318/20056.
І етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури проводиться у жовтні за завданнями, підготовленими предметно-методичною комісією, до якої входять учителі української мови та літератури у складі не більше п’яти осіб. У І етапі олімпіади з української мови та літератури участь беруть учні 6-11-х класів, у процесі підготовки завдань для цього етапу враховується зміст і глибина уже вивченого матеріалу школярами відповідних класів на час проведення олімпіадних змагань. Під час складання завдань І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури слід орієнтуватися на зміст, структуру, обсяг завдань ІІ етапу олімпіади за попередні роки.
Загальна характеристика змісту і структури завдань
Завдання з української мови для 6-9 класів включають:
  • створення власного висловлення (враховується як орфографічна й пунктуаційна грамотність, так і вміння формулювати власну думку);
  • конкретні відповіді на запитання, щоб з’ясувати рівень навченості учнів з фонетики, лексики, морфології;
  • розбір синтаксичних одиниць (словосполучення, речення, текст);
  • побудова, редагування, створення речень відповідно до вимог і особливостей завдання;
  • робота з поданим текстом (групування частин тексту, перевірка лексичних, морфологічних, орфографічних, пунктуаційних норм і правил тощо).
Завдання з української мови для 10-11 класів включають:
  • написання твору-роздуму на певну тему (при цьому як аргументи для доведення власної думки мають бути наведені приклади із художньої літератури, історичні факти тощо);
  • фонетичний, лексичний, морфологічний розбори;
  • повний розбір словосполучень (із зазначенням морфологічних ознак частин мови, що входять до словосполучення);
  • тести різних структурних типів;
  • редагування словосполучень, речень, тексту з метою усунення стилістичних та граматичних помилок;
  • синтаксичний розбір речення (розставляються пропущені розділові знаки, будується структурна схема, дається загальна характеристика всій конструкції і компонентам як простим реченням тощо). Зауважимо, що доцільно пропонувати учням здійснювати такий розбір речень за самостійно складеними реченнями.
Завдання з мови повинні мати системний характер, тобто спрямовуватися на те, щоб з’ясувати рівень навченості учнів з фонетики, лексики, фразеології, морфології, синтаксису, орфографії й пунктуації, культури мовлення тощо. Для перевірки олімпіадних робіт потрібно передбачати відповідні критерії їх оцінювання, що полегшуватиме роботу членів журі й об’єктивуватиме самий процес оцінювання. Найбільше ускладнень виникає в оцінюванні творчих робіт. Пропонуємо орієнтовні критерії оцінювання твору-роздуму (див. додаток 1).
Завдання з української літератури для 6-9 класів включають:
  • написання твору на одну із тем (перевіряється сформованість знань з української літератури відповідно до програми зазначених класів, уміння спиратися на тексти письменників, використовувати цитати адекватно до ситуації висловлювання, доводити власну думку); твір на одну із запропонованих тем оцінюється відповідно до таких параметрів: повнота розкриття теми; логічна послідовність викладу думок; струнка побудова твору (наявність вступу, основної частини, висновків); структурна цілісність та стильова єдність тексту; переконливість наведених аргументів в основній частині твору; точність, зрозумілість думки, адекватність її мовному оформленню. З метою об’єктивної оцінки набутих знань із літератури учням слід пропонувати для написання одну тему для власного висловлення (так звана вільна тема); учням 6-7-х класів доречно запропонувати скласти байку, казку тощо;
  • бліц-запитання (знання з теорії літератури, художніх текстів, міжпредметних зв’язків тощо);
  • відгук на прочитану книгу, переглянутий фільм із коментуванням ідейно-художніх особливостей, морально-етичної проблематики, жанрової своєрідності тощо.
Завдання з української літератури для 10-11 класів включають:
  • написання твору на одну із тем (перевіряється сформованість знань з української літератури, уявлення про українську літературу в національному і світовому культурному контекстах, вміння аналізувати й відтворювати в письмовій формі усталені інтерпретації текстів української літератури, розвиток самостійного і критичного мислення, вміння аргументовано доводити власну думку, створювати письмові висловлення, відображаючи широке розуміння програмового літературного матеріалу); твір на одну із запропонованих тем учнів 10-11-х класів оцінюється відповідно до таких параметрів: повнота розкриття теми; опертя на літературні тексти, вміння їх аналізувати та інтерпретувати; логічна послідовність викладу думок (наведення тези, аргументів, висновку); струнка побудова твору (наявність вступу, основної частини, висновків); структурна цілісність та стильова єдність тексту; переконливість наведених аргументів в основній частині твору; точність, зрозумілість думки, адекватність її мовному оформленню; образне мислення. Запропоновані теми творів з української літератури мають бути спрямованими не лише на з’ясування творчих та мовленнєвих здібностей учнів, відображення вміння аналізувати та інтерпретувати літературний матеріал, а й на розкриття розуміння ними морально-етичних норм поведінки в суспільстві. З метою об’єктивної оцінки набутих знань із літератури учням слід пропонувати для написання одну тему для власного висловлення (так звана вільна тема). Структура твору має бути зазначена в завданні й відповідати вимогам зовнішнього незалежного оцінювання, тобто творча робота має містити тезу, підтверджену 2-3 переконливими аргументами; думки у творі повинні бути підкріплені прикладами з художньої літератури, цитатами, історичними фактами чи випадками з життя. Орієнтовні критерії оцінювання творчого завдання з української літератури зазначені в додатку 2;
  • чітка й лаконічна відповідь на конкретне запитання (знання з теорії літератури: літературний рід, жанрове визначення, стильові особливості, система вирішування, способи римування, стилістичні фігури тощо, конкретні знання літературного матеріалу та уміння встановити відповідність, наприклад, між твором і цитатою, твором і жанром, твором і автором тощо);
  • ідейно-художній аналіз твору, складання паспорту твору;
  • складання (розгадування) кросвордів.
Під час виконання завдань забороняється користуватися довідниками, словниками, таблицями, електронним обладнанням, засобами комунікації (Інтернет, мобільні телефони тощо).
Програми.
6-8 класи: Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів : Українська мова; Українська література. 5-9 класи / Укладачі: Г. Т. Шелехова, М. І. Пентилюк, В. І. Новосьолова, Т. Д. Гнаткович, К. В. Тараннік-Ткачук, Н. Б. Коржова. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 160 с.

9 клас: Українська мова. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори Г. Т. Шелехова, В. І. Тихоша, А. М. Корольчук, В. І. Новосьолова, Я. І. Остаф. За редакцією Л. В. Скуратівського. – К., Ірпінь : Перун, 2005. – 176 с.
Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори Р. В. Мовчан, Н. В. Левчик, О. А. Камінчук, М. П. Бондар, О. Б. Поліщук, М. М. Сулима, Л. П. Шабельникова, В. М. Садівська. Керівник проекту М. Г. Жулинський. За загальною редакцією Р. В. Мовчан. – К., Ірпінь : Перун, 2005. – 201 с

10-11 класи: Українська мова. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям (профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний напрям. Академічний рівень / Укладачі: Г. Т. Шелехова, В. І. Новосьолова, Я. І. Остаф. – К. : Грамота, 2011.
Українська література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профіль – іноземна філологія). Академічний рівень / Укладачі: М. Г. Жулинський, Г. Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р. В. Мовчан, Н. В. Левчик, М. П. Бондар, О. А. Камінчук, В. І. Цимбалюк. За загальною редакцією Р. В. Мовчан. – К. : Грамота, 2011.
Примітка. Просимо звернути увагу на зміни, внесені у Програми.

Для підготовки до олімпіади рекомендуємо скористатися Інтернет-ресурсами: «Українська на щодень» (http://korucja.wixsite.com/ukrzp); «МОВА- QUEST: «У пошуках фразеологічних скарбів» (http://movaqvest.wixsite.com/2016); «Світоч України» (http://ukrikt.wixsite.com/shevchenko-svitoch); «Калинове слово» (http://kalynoveslovo.wixsite.com/kalynoveslovo); «Скринька завдань» (http://ukruchen.blogspot.com); «Дивасик» (http://mova5.blogspot.ru); «Соняшник ON-LINE» (http://gra-sonyashnyk.com.ua/lastyears); «Мова – ДНК нації» (https://ukr-mova.in.ua).


Додаток 1
Критерії оцінювання творчої роботи з української мови (кількість балів за зміст підраховується за сумою балів з кожного параметра).
Твір-роздум: максимальна кількість балів – 12.
8-9 класи відповідність змісту твору темі – 1 б; відповідність структури вимогам до твору-роздуму (наявність тези, аргументів, висновку) – 3 бали; переконливість наведених аргументів в основній частині твору – 3 бали; багатство слововживання – 1 бал; вичерпність висвітлення теми – 1 бал; оригінальність побудованого висловлення – 2 бали; стильова єдність тексту – 1 бал;
10 клас вичерпність висвітлення теми – 2 бали; відповідність структури вимогам до твору-роздуму (наявність тези, аргументів, висновку) – 3 бали; наявність аргументів, які було визначено, та їхня переконливість – 3 бали; багатство слововживання – 1 бал; оригінальність побудованого висловлення – 2 бали; стильова єдність тексту – 1 бал;
11 клас відповідність змісту твору темі – 1 бал; відповідність визначеному жанру – 2 бали; відповідність структури вимогам до твору-роздуму (наявність тези, аргументів, висновку) – 2 бали; переконливість наведених аргументів в основній частині твору – 1 бал; багатство слововживання – 1 бал; вичерпність висвітлення теми – 2 бали; оригінальність побудованого висловлення – 2 бали; стильова єдність тексту – 1 бал.
Мовне оформлення творчої роботи оцінюється відповідно до критеріїв, запроваджених у шкільній практиці.
Додаток 2
Література (оцінка за твір є середньою між балами за змістовий та мовний рівні оформлення роботи).
Вимоги до змісту: 12 балів: глибоке розуміння теми, відповідність тексту її формулюванню; наявність самобутніх власних думок, їх логічна аргументація; глибоке опертя на літературні тексти, вміння їх цитувати та інтерпретувати; неординарна вмотивована або ж струнка класична побудова твору; багатство словникового запасу; образне мислення; стильова єдність тексту; 11 балів: глибоке розуміння теми, відповідність тексту її формулюванню; наявність самобутніх власних думок, їх логічна аргументація; глибоке опертя на літературні тексти, вміння їх цитувати та інтерпретувати; неординарна вмотивована або ж струнка класична побудова твору; багатство словникового запасу; образне мислення; стильова єдність тексту; 10 балів: достатньо глибоке розуміння теми, відповідність тексту її формулюванню; наявність власних думок, їх логічна аргументація; опертя на літературні тексти, вміння їх цитувати та інтерпретувати; неординарна або ж струнка класична побудова твору; багатство словникового запасу; образне мислення; стильова єдність тексту; 9 балів: достатньо глибоке розуміння теми, відповідність тексту її формулюванню; наявність власних думок, їх аргументація; опертя на літературні тексти, апеляція до них; неординарна або ж струнка класична побудова твору; відносне багатство словникового запасу; образне мислення; стильова єдність тексту; 8 балів: достатнє розуміння теми, загальна відповідність тексту її формулюванню; наявність власних думок; опертя на літературні тексти; струнка класична побудова твору; відносне багатство словникового запасу; схильність до образного мислення; стильова єдність тексту; 7 балів: достатнє розуміння теми, загальна відповідність тексту її формулюванню; наявність власних думок; струнка побудова твору; відносне багатство словникового запасу; схильність до образного мислення; відносна стильова єдність твору; 6 балів: достатнє розуміння теми; наявність власних думок; відносно струнка побудова твору; відносне багатство словникового запасу; наявність зразків образного мислення; відносна стильова єдність тексту; 5 балів: достатнє розуміння теми; наявність власного ставлення до предмета зображення; відносно струнка побудова твору; середній рівень словникового запасу; наявність поодиноких зразків образного мислення; відносна стильова єдність тексту; 4 бали: посереднє розуміння теми; відносно струнка побудова твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність твору; 3 бали: змістова невідповідність твору формулюванню його теми; порушення стрункої побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність тексту; 2 бали: змістова невідповідність твору формулюванню його теми; порушення стрункої побудови твору; рівень словникового запасу нижчий за середній; 1 бал: змістова невідповідність твору формулюванню його теми; порушення стрункої побудови твору; рівень словникового запасу нижчий за середній; 0 балів: повна відсутність виконаного завдання.
Твір повинен бути написаний охайно, при кількості балів від 12 до 7 – не більше 2 охайних виправлень; при кількості балів від 7 до 3 – не більше 5 виправлень.
Інші завдання оцінюються відповідно до їхньої специфіки з урахуванням ступеня складності, обсягу, важливості у визначенні рівня комплексної мовно- літературної підготовленості учасників та з опертям на оцінювання навчальних досягнень школярів, узвичаєне в шкільній практиці.

Корицька Г.Р., кандидат філологічних наук, доцент кафедри філософії та суспільно-гуманітарних дисциплін комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
222-25-82
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ» ЗОР
З А В Д А Н Н Я
ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2013 – 2014 н. р.
7 клас
І. Напишіть твір на тему: «Щоденні турботи осені». У творі використовуйте дієприкметники.                                                                                                12 балів

ІІ. Надпишіть над кожним словом частину мови, виконайте морфологічний розбір підкресленого слова.
         Основним критерієм ставлення до хліба є рівень нашої культури (В.Скуратівський).                                                                                                  5 балів

ІІІ. Складіть діалог «Спробуй не наступити, а поступитися», використовуючи в ньому дієприкметники, дієприслівники.                                                                      5 балів

ІV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
1. Від поданих дієслів утворіть дієприкметники активного стану: зростають, квітнути, жевріти, просвітліти.
2. Утворіть видові пари від поданих дієслів.
Висадити, налагодити, розгладити, висаджувати.
3. Запишіть 2 фразеологізми (прислів’я, приказки) з дієприслівниками.
4. Із поданими дієприкметниками утворіть дієприкметникові звороти, доберіть до них означувані слова й складіть речення: написана, вмита.       
5. Відредагуйте. перевернути сторінку; мішати слухати; розкласти багаття; приймати участь в олімпіаді.

V. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності.         10 балів
1. Хто проміняв жінку на тютюн та люльку в пісні «Ой на горі та й женці жнуть» (1 бал)
2. Пісні, в яких ідеться про життя різних верств населення, називаються... Наведіть 2 приклади таких пісень                                                                                         (2 бали)
3. Кому з героїв повісті належать ці слова: «Життя в неволі нічого не варте краще смерть»?.. Франко «Захар Беркут»).                                                                (1 бал)
4. Яку власну надію висловлює І. Франко в кінці повісті «Захар Беркут»?              (1 бал)
5. Розкажіть про особливості коломийки. Складіть власну коломийку й запишіть її. (5 балів)

                      

РАЗОМ: 42 бали


ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ» ЗОР
З А В Д А Н Н Я
ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2013 – 2014 н. р.
8 клас
І. Напишіть на вибір.
1. Пейзажний етюд на тему: «Дивосвіт осені».        
2. Твір-роздум на тему: «Пісня – духовне обличчя нації» (А. Міцкевич).               12 балів
ІІ. Надпишіть над кожним словом частину мови, виконайте морфологічний розбір підкресленого слова.
         Як тільки настає осінь, усі птахи відлітають у теплі краї.                        5 балів

ІІІ. Обміркуйте й запишіть запитання для інтерв’ю, що його журналіст бере в юнака, який проживає в європейській державі. (10 запитань).                                              5 балів

IV. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності.          10 балів
1. Складіть тематичний словник до теми «Народні традиції українців». (8 слів).   
2. Провідміняйте кількісний числівник 569.
3. Наведіть 2 приклади односкладних простих речень з головним членом у формі присудка. Визначте їх вид.
4. Складіть повідомлення на лінгвістичну тему.                                                        4 (бали)

V. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності.          (10 балів)
1. Коли козаченьки вирушили в похід? (за змістом пісні «Засвіт встали козаченьки»).                                                                                                                                 (1бал)
2. Укажіть ознаки епосу в історичних піснях.                                                    (2 бали)
3. Підготуйте презентацію одного з героїв історичної думи.                                     (3 бали)
4. Думи – це... Будова дум.                                                                                (2 бали)
5. Що у «Слові...» свідчить про авторське ставлення до зображуваних подій та героїв? Наведіть приклади.                                                                                               (2бали)



РАЗОМ: 42 бали



ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ» ЗОР
З А В Д А Н Н Я
ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2013 – 2014 н. р.
9 клас
І. На вибір.
1. Підготуйтеся до дискусії на тему: «Для чого людині треба мати добре ім’я?». Добираючи аргументи, висловіть свою думку.
2. Доведіть, що твори давньої української літератури варто вивчати в ХХІ столітті.     
                                                                                                                             12 балів
ІІ. Обміркуйте й запишіть запитання для інтерв’ю, що його журналіст бере в юнака, який проживає в європейській державі. (12 запитань).                                              6 балів
ІІІ. Побудуйте складносурядне речення про джерело людяності.  Зробіть синтаксичний розбір. Накресліть схему.                                                                                   8 балів

IV. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.    10 балів
1. Запишіть 2 крилатих вислови, що мають будову складних речень.                      (2 бали)
2. Провідміняйте кількісний числівник 975.                                                       (2 бали)
3. Запишіть 4 фразеологізми про досягнення, успіх .       Поясніть їхнє значення.    (2 бали)
4. Складіть кросворд на тему «Науковий стиль». (8 слів).                                       (4 бали)

V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.     10 балів
1. Розкрийте значення слів, пов'язаних із весіллям: бояри, дружки, світилки, свати.
2. Наведіть приклади основних жанрів, до яких вдавався І.Вишенський. Доберіть зразки.   
3. Запишіть 2 афоризми Г.Сковороди. Прокоментуйте їх.
4. Складіть розгорнутий паспорт твору «Бондарівна».                                                   4 бали



РАЗОМ: 46 балів


ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ» ЗОР
З А В Д А Н Н Я
ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2013 – 2014 н. р.
10 клас
І. На вибір.
1. Прокоментуйте в публіцистичному стилі вислів Л. Костенко: «А видумали, що Україна так просто. Україна  – це супер. Україна  – це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань.  Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй нема ціни».        
2. Твір-роздум «Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі в повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».                                12 балів
ІІ. Обміркуйте й запишіть запитання для інтерв’ю, що його журналіст бере в дівчини, яка проживає в європейській державі. (12 запитань).                                               6 балів
ІІІ. Побудуйте складне речення про джерело людських взаємин.
Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції). Накресліть схему.                                                  8 балів

ІV. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності.        10 балів
1. Доберіть українські відповідники до слів: казус, кредо, кураж, курйоз.
2. Провідміняйте: 40 днів.
3. Змоделюйте фразеологізми, утворюючи від дієслів потрібну форму дієприкметників. Визначте стан дієприкметників, виділіть суфікси. Розкрийте значення фразеологізмів.
Як у воду (опустити). Коло (розбити) корита. Язик (підвісити) добре. (Кувати) на всі чотири ноги.                         
4. Відредагуйте. Батько сьогодні облисив Петрика. Я хотів би навчитися гітарити. Вибачте, що я написав не дуже дбало. А як приємно всякій жінці в свято 8 березня отримати в подарунок букет із усяких квіток.         
5. Складіть словничок фразеологізмів на тему «Щирість». (8).                   

V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості та лаконічності.    10 балів
1. Виокреміть комічні картини в повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
2. Визначте жанр твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Аргументуйте.                                                                                       
3. Розкрийте ознаки соціально-психологічного роману. Наведіть приклади.
4. Складіть розгорнутий паспорт твору «Мартин Боруля».                                           4 бали



РАЗОМ: 46 балів


ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КЗ «ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ» ЗОР
З А В Д А Н Н Я
ІІ (районного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2013 – 2014 н. р.
11 клас
І. На вибір                                                                                                           12 балів
1. Прокоментуйте в публіцистичному стилі вислів Л. Костенко: «А видумали, що Україна так просто. Україна  – це супер. Україна – це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань.  Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй нема ціни».  
2. Розкрийте роль поезії в 1920-і роки ХХ ст.
ІІ. Обміркуйте й запишіть запитання для інтерв’ю, що його журналіст бере в успішної жінки, яка все своє життя прожила в європейській державі.                         (12 запитань).                                                                                                                             6 балів
ІІІ. Побудуйте складне речення про джерело людських взаємин.
Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції). Накресліть схему.                                                  8 балів
                                                                 
ІУ. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості й лаконічності.           10 балів
1. Сформулюйте 4 запитання своєму однокласникові про його досягнення, використовуючи дієслова минулого часу.
2. Сформулюйте орфографічне правило вживання іменників спільного роду. Наведіть приклади.
3. Провідміняйте: 100 доріг.
4. Згадайте й запишіть прислів’я (4), використовуючи різні види односкладних речень. Укажіть вид такого речення. Свою думку доведіть.
5. Розробіть заходи рекламної кампанії, спрямовані на підтримку обдарованої дитини. (10).          
V. Дайте відповіді на питання, дотримуючись чіткості та лаконічності.                    10 балів
1. Виокреміть ознаки імпресіонізму. Назвіть авторів, у творах яких наявна імпресіоністична настроєвість.
2. Своєрідність композиції і жанру роману в новелах Ю. Яновського «Вершники».
3. Доведіть, що Остап Вишня – «поет полювання». Аргументуючи, наведіть взірці творів.
4. Складіть розгорнутий паспорт твору «Я (Романтика)».                                          4 бали

РАЗОМ: 46 балів

Немає коментарів:

Дописати коментар